Van Vollenhoven geeft zwarte dozen niet af

Van de inzittenden kwamen negen mensen om het leven. Enkele lichamen werden onder witte lakens naast het wrak gelegd.
Door een onzer redacteuren

Rotterdam, 27 febr. De Onderzoeksraad voor Veiligheid die het ongeval afgelopen woensdag met de Boeing 737-800 van Turkish Airlines bij Schiphol onderzoekt, weigert het OM de gegevens van de zwarte doos.

Dat heeft de voorzitter van de Onderzoeksraad, Pieter van Vollenhoven, gezegd. De zwarte doos bevat gegevens over de vlucht en de gesprekken uit de cockpit. Het Openbaar Ministerie (OM) in Haarlem vraagt om „verstrekking van technische informatie” waarmee „richting kan worden gegeven aan het onderzoek van het OM”.

Alleen wanneer er sprake is van „moord, doodslag, gijzeling of terrorisme” is de onderzoeksraad, volgens Van Vollenhoven, verplicht om dat te melden bij het OM. Dat is vooralsnog niet het geval en het OM krijgt de gevraagde gegevens niet, zo maakte Van Vollenhoven duidelijk in het tv-programma Nova.

Om ongelukken te voorkomen en de veiligheid te vergroten is het van belang dat iedereen kan meewerken aan het onderzoek zonder angst voor vervolging. Zo is het wettelijk geregeld. De onderzoeksraad vindt dat meewerken aan een strafrechtelijk onderzoek de onafhankelijke positie van de raad ondermijnt.

Van Vollenhoven hoopt dat woensdag meer duidelijk is over de oorzaak.Turbulentie door een landende Boeing 757 kan de oorzaak zijn van het ongeval waarbij negen mensen omkwamen. Dat liet de Turkse pilotenvereniging Talpa weten, volgens Van Vollenhoven is het „een mogelijkheid”.

Het andere vliegtuig was twee minuten vóór de verongelukte Boeing 737-800 geland. Volgens de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is een marge van twee minuten normaal. „Het hangt een beetje van de grootte van het toestel af, maar dit is gemiddeld een goede marge”, zei directeur Gelf Jan Wieringa.

De voorzitter van de Onderzoeksraad zei „onaangenaam verrast” te zijn dat het zo lang heeft geduurd voordat de lijst met passagiers bekend was. Een vrouw moest dertig uur wachten. „Vreselijk”, zei Van Vollenhoven.

De nazorg aan de slachtoffers wordt daardoor gefrustreerd, zegt Jaap Smit, directeur van Slachtofferhulp Nederland.

Turkish Airlines betaalt de nabestaanden van de slachtoffers van de vliegramp 50.000 euro. De regeling geldt zowel voor de familie van de omgekomen passagiers als die van de dode bemanningsleden. Ook de gewonden kunnen een bedrag van 5000 tot 10.000 euro tegemoet zien.

Gerelateerde artikelen:

Gepubliceerd in:
Binnenland
Nederland
Nieuwsbrief
crash