Bruiklenen Boijmans naar veiling

Door onze kunstredactie

In New York en Londen komen begin volgend jaar ruim vijftig werken ter veiling uit het bezit van de erven van C. van der Waals, dochter van kunstverzamelaar Franz Koenigs. Ze zijn in bruikleen van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.

Zowel de tekeningen en grafische bladen, die naar New York gaan, alsook twee schilderijen en een pastel waren sinds halverwege de jaren zeventig in bruikleen van het Rotterdamse museum. Volgens de Amsterdamse expert J.C. Bosch van Rosenthal, die namens de familie optreedt, wordt de totale opbrengst op negen miljoen gulden geschat.

Boijmans wist deze zomer al dat de bruiklenen zouden worden teruggehaald, volgens de erven `om persoonlijke en volstrekt begrijpelijke redenen'. En daar heeft het museum `begrip voor'. Tot vorige week moest het museum wachten op een taxatie van de stukken door het veilinghuis Sotheby's om ze eventueel te kunnen behouden. Daartoe zijn inmiddels diverse fondsen aangeschreven. ,,Maar die moeten eerst vergaderen'', aldus M. de Haan, conservator Prentkunst van Boijmans. Begin december verwacht zij uitsluitsel en dan treedt men in overleg met de erven. Het museale aankoopbudget van 450.000 gulden, laag vanwege de nieuwbouwkosten, staat verwerving niet toe.

Boijmans richt zich op twee werken. Een 16de-eeuws seizoenenboek van de Vlaming Hans Bol (geschat op 1,4 miljoen gulden) met twaalf tekeningen, voorstudies van de prenten die het museum al in bezit heeft, en een pastel van Edgar Degas (geschat op ruim vier ton), eveneens een voorstudie. Volgens De Haan bezit alleen het Rijksmuseum in Amsterdam een kleine pastel van de Franse impressionist. De twee in Londen te veilen schilderijen zijn van Toulouse Lautrec, een balletdanseres en `Een vrouw in café', en staan genoteerd voor respectievelijk maximaal 3,5 ton en ruim drie miljoen gulden.

,,Het gaat om een collectie met werken van zeer wisselende kwaliteit'', aldus Bosch van Rosenthal, ,,maar de herkomst maakt haar bijzonder.'' Koenigs, die in 1941 overleed, bracht ze eind jaren dertig bijeen nadat hij zijn eerste collectie aan de bank had moeten afstaan. Ze doken na de oorlog op in zijn Berlijnse appartement.

 

Gepubliceerd in:
Claim Koenigs
Kunst & Film