Regionale kranten zetten betaalpoort op websites

Door onze redacteur Jan Benjamin

Rotterdam, 11 maart. Nederlandse regionale kranten werken samen aan een betaalsysteem voor hun websites. Media Groep Limburg (Dagblad de Limburger, Limburgs Dagblad) en NDC/VBK (Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden) bouwen een digitale kassa waarmee bezoekers per artikel kunnen afrekenen.

Lezers moeten met één 'digitale strippenkaart' artikelen kunnen kopen op diverse sites. Volgens Gijs Manders van automatiseerder Atos Origin moet in april of mei een eerste versie van het systeem draaien. Atos Origin bouwde ook het onlinebetaalsysteem iDeal. Op termijn zouden ook andere dagbladen bij de digitale strippenkaart kunnen aanhaken.

Kranten willen graag geld verdienen met hun activiteiten op internet. Veel media hebben de afgelopen jaren behoorlijk verlies geleden op hun websites en andere digitiale diensten. Abonnementen en microbetalingen per artikel moeten nu een tweede inkomstenbron worden, naast advertenties. Voor zakenkranten als de Financial Times, The Wall Street Journal en de Nikkei in Japan zijn digitale abonnementen al een belangrijke inkomstenbron. De crisis heeft de zoektocht naar nieuwe inkomsten op internet versneld.

Nederlandse kranten zagen hun reclame-inkomsten vorig jaar dalen met 20 tot 25 procent. „De problemen op de advertentiemarkt hebben de discussie over betaalde content in een versnelling gebracht", zegt Rinder Sekeris, adjunct-hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad (ND). „Wij maken al heel wat jaren een site. Daar moet geld bij. Is het dan verstandig om alles gratis weg te geven?"

Nee, zegt het ND en voert op 1 oktober als eerste algemene krant in Nederland betaalde toegang in tot nd.nl. „Er zit zeker een risico aan", zegt Sekeris. „Wij houden er rekening mee dat het bezoek met 95 procent daalt. Maar we moeten wat. Geen enkele krant kan op de huidige manier doorgaan op internet. Het verdienmodel klopt niet."

Krantenwereld op zoek naar de heilige graal

Hoe kun je als krant geld verdienen op internet als je jarenlang alles gratis weggaf? Sommige denken het te weten. Lees vandaag in NRC Handelsblad een achtergrondartikel over deze vraag (11 maart, pagina 14). Vanaf 15.00 uur voor (web-)abonnees tevens beschikbaar in de digitale editie.

Betaalsystemen bij Nederlandse kranten

* Het Nederlands Dagblad, een landelijke christelijke krant met een oplage van 30.000 exemplaren, wil op 1 oktober betaalde toegang tot zijn website invoeren. De krant gaat dan ook over op een nieuw formaat, Berliner, tussen het huidige grote formaat en tabloid in.

* De Telegraaf heeft nog geen concrete plannen voor een betaalde website. Volgens een woordvoerder houdt de krant de ontwikkelingen goed in de gaten maar heeft men nog geen besluit genomen. Telegraaf Media Groep verdient al wel met abonnementen op internet. TMG is eigenaar van Relatieplanet.nl: abonnees zoeken tegen betaling een partner.

* Wegener, de grootste uitgever van regionale kranten in Nederland, studeert ook op de mogelijkheden van betaalde content. De uitgever van onder meer De Gelderlander en het Eindhovens Dagblad laat de beslissing mede afhangen van ervaringen elders binnen moederconcern Mecom.

* Media Groep Limburg (MGL), uitgever van het Limburgs Dagblad en dagblad De Limburger en onderdeel van Mecom, experimenteert met betaalde informatie bij de websites van de kranten. Zo moeten gemeenschappen ontstaan over thema's als zorg, lokale politiek en cultuur. MGL werkt samen met NDC/VBK (Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden) en automatiseerde Atos Origin aan een betaalsysteem.

* Het Financieele Dagblad verkoopt al enkele jaren betaalde webabonnementen. Abonnees krijgen voor circa 100 euro per kwartaal toegang tot dagelijks de volledige krant online, de volledige website FD.nl en een deel van het FD-archief.

Betaalsystemen bij buitenlandse kranten

* Digitale abonnees van de Franse krant Le Monde betalen 6 euro per maand voor toegang tot de gehele website. De betaalmuur bestaat sinds 2002. De krant heeft enkele duizenden abonnees. Zij krijgen onder meer toegang tot het archief, nieuwsbrieven en interactieve diensten.

* Geregistreerde gebruikers van de Financial Times mogen maximaal tien artikelen per maand gratis lezen, daarna moeten ze betalen. Dit wordt het metered model genoemd, in tegenstelling tot het premium content-model waarbij gebruikers betalen voor exclusief materiaal.

* Nieuws- en opinietijdschrift The Economist experimenteert al lang met betaalde toegang tot geselecteerde stukken. Op economist.com staat nu ook een betaalpoortje voor de inhoudsopgave van het papieren tijdschrift.

* De Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal vraagt geld voor digitale toegang tot het meeste bedrijven- en financiële nieuws. Met behulp van zijn digitale abonnementen was de Wall Street Journal de enige grote Amerikaanse krant die vorig jaar zijn oplage van stijgen. De Journal is eigendom van News Corp. van Rupert Murdoch.

* Eind januari maakte The New York Times bekend dat het opnieuw geld gaat vragen voor de website. De Amerikaanse krant, die tussen 2005 en 2007 al een besloten onderdeel op internet had, voert volgend jaar een nieuwe betaalmodel in. Bezoekers kunnen een beperkt aantal artikelen gratis bekijken. Wie meer wil lezen moet betalen. Abonnees van de papieren krant houden onbeperkt toegang.

Gepubliceerd in:
Economie