'Kaloeha Dzong' van Lydia Rood

Door Karel Berkhout

Een popgroep heeft in Second Life al concerten gegeven op zijn eigen virtuele eiland. Een modeontwerper is bij het internetspel zijn eigen lijn begonnen en heeft die voortgezet in de echte wereld. Een documentairemaker heeft een film gemaakt over een man die verdween en onder zijn eigen naam opdook in Second Life.

Lydia Rood heeft zich nu voor haar kinderboekenweekgeschenk Kaloeha Dzong laten inspireren door Second Life. Het scheppen van een parallelle wereld is de zeer productieve schrijfster van kinder-en jeugdboeken wel toevertrouwd. In de reeks Drakeneiland bijvoorbeeld liet Rood op overtuigende wijze ontspoorde kinderen in afzondering een wereld bouwen met eigen wetten en bestuurders.

Het idee van Kaloeha Dzong is nog spannender omdat in dit boek de parallelle wereld wordt verknoopt met de echte. De jonge Corijn wordt mishandeld door zijn moeder, die hem opsluit in een kast. Elke avond vlucht hij op zijn computer in het internetspel Morgana, een wat grimmiger variant van Second Life. Zijn avatar Kaloeha Dzong is een held die op een vliegend paard andere ‘mensen’ redt. Een noodkreet van Corijn op Morgana leidt uiteindelijk tot zijn redding in de echte wereld.

Overtuigend is Rood in de beschrijving van de echte harde wereld. Invoelbaar is de eenzaamheid van Corijn, die vrienden op afstand houdt uit schaamte voor zijn moeder. Aangrijpend is de angst van Corijn die in de donkere kast maar blijft denken dat er brand kan uitbreken. Ontroerend zijn de pogingen van klasgenoot Kai om Corijn uit zijn isolement te halen.

De virtuele wereld van Rood heeft iets willekeurigs, alsof alles kan. Juist een fantasiewereld heeft behoefte aan strakke spelregels, maar Rood gaat er achteloos mee om. Dat mensen in Morgana kunnen sterven is een belangrijke spelregel. Rood toont de werking van die regel niet, ze laat die regel uitleggen in een dialoogje. Als Corijn land koopt in Morgana met de creditcard van zijn moeder, weet de lezer helaas nog niet dat zijn moeder tobt met geldgebrek. Dit vertelt Rood pas veel later, weer via een dialoogje. Dit is fnuikend voor de veelbelovende wisselwerking tussen het echte en het virtuele.

De momenten waarin de werkelijkheid en cyberspace wel slim worden vermengd, zijn ijzersterk. Zo moet Kaloeha Dzong plotseling een heldenactie in Morgana onderbreken, doordat Corijn van zijn moeder de computer uit moet zetten. De wanhoop die hij dan voelt, raakt zowel zijn echte als zijn gespeelde leven. Zo goed had het hele boek kunnen zijn.

Gepubliceerd in:
Kunst & Film