Flink afvallen helpt tegen kanker
Rotterdam, 1 nov. Wees zo dun mogelijk maar niet té mager. Dat is de opvallendste aanbeveling die het World Cancer Research Fund doet op basis van een grootscheeps onderzoek naar de relatie tussen kanker, beweging en voeding. De resultaten van de meest omvangrijke studie naar kanker en leefwijze ooit werden gisteren wereldwijd gepresenteerd. Volgens het rapport kan 30 tot 40 procent van alle kankergevallen voorkomen worden door een juiste leefwijze.
Het rapport doet tien aanbevelingen. De meeste zijn niet verrassend, nu wel goed onderbouwd. Belangrijk: eet geen rood vlees of worst (tegen darmkanker), blijf dun (tegen onder meer borst-, darm-, nier-, en slokdarmkanker) en drink niet teveel alcohol (tegen mond- en keelkanker).
Wetenschappers analyseerden vijf jaar lang de gegevens van ruim 7.000 studies naar de relatie tussen leefwijze en kanker. Het sterke verband tussen overtollig lichaamsvet en verschillende vormen van kanker was de meest verrassende uitkomst. Het rapport adviseerde ook niet te roken, maar het effect daarvan was niet onafhankelijk onderzocht. Onder ‘regionale adviezen’ werd onder meer het eten van Kantonese gezouten vis afgeraden.
