Granen zijn beter voor de oudere diabetici

Door onze redactie wetenschap

rotterdam, 18 dec. Mensen met ouderdomssuikerziekte verbeteren hun gezondheid als ze voeding met een lage glycemische index eten. Dat rolt uit een Canadees onderzoek, waarbij mensen een half jaar maandelijks adviezen kregen welke voedingsmiddelen ze konden kiezen om op een lage glycemische index uit te komen.

De glycemische index (GI) van een voedingsmiddel zegt hoe snel de suikers uit voedsel worden vrijgemaakt en in de bloedbaan terecht komen. Hoe geleidelijker dat gebeurt, is de aanname, hoe beter het voor een suikerzieke patiënt is. Over het algemeen komt suiker uit zetmeel langzamer vrij dan ‘losse’ suiker uit bijvoorbeeld honing. Maar het ene zetmeel is het andere niet. Aardappelen en rijst hebben bijvoorbeeld een veel hogere GI dan de meeste granen. Ook de index van verschillende fruitsoorten varieert flink.

Er bestaat al jarenlang een controverse over het nut van voeding met een lage glycemische index voor diabetici. Canadese voedingswetenschappers die gisteren een nieuw onderzoek publiceerden in het Journal of the American Medical Association, citeren in de inleiding van hun artikel een stroom eerdere, positieve onderzoeksresultaten. Voeding met een lage GI, vatten ze samen, is aangetoond goed. Het verlaagt het suikergehalte in het bloed, de bloeddruk en de kans op hartziekten en het vertraagt de ziekte. En toch, schrijven ze, staat het belang en de bruikbaarheid van de GI nog steeds ter discussie. Ook daarvoor geven ze een rij verwijzingen naar de wetenschappelijke literatuur. Ze zeggen het niet, maar de GI zit een beetje in de alternatieve hoek. Dieetgoeroe Montignac bepleitte bijvoorbeeld voeding met lage GI.

Voor een groot en wat hen betreft ‘definitief’ onderzoek ronselden de Canadese voedingswetenschappers ruim 200 te dikke mensen met ouderdomsdiabetes. Die mensen slikten pillen tegen hun suikerziekte, maar hadden toch nog vrij hoge bloedsuikerwaarden. De helft van hen kreeg instructies om een half jaar vezelrijk te eten. De andere helft werd ingewijd in de geheimen van de GI.

De vezelrijke voeding wordt aan ouderdomsdiabetici vaak als heilzaam aanbevolen, maar de voeding met lage GI was op alle fronten iets beter. De bloedsuikerwaarden verbeterden meer, en hetzelfde gold voor bloeddruk, cholesterolwaarden en lichaamsgewicht.

Gepubliceerd in:
Wetenschap
Wetenschap
Nieuwsbrief